Keto diéta - zoznam povolených a zakázaných potravín

Ktoré potraviny môžeme jesť pri keto diéte? Ktoré potraviny obsahujú sacharidy a ktorým sa vyhnúť? Z čoho variť môžeme a čo by sa nám v jedle objaviť nemalo?

Zoznam všetkých povolených a zakázaných potravín, ktorý sa vám bude hodiť, ak sa stravujete takzvanou keto / ketogénnym jedálničkom.

✅ Povolené potraviny

Všetky hodnoty sú uvádzané na 100 gramov v surovom a neupravenom stave. Pre zdroj informácií, alebo vyhľadanie hodnôt pozrite na kalorické tabulky.

Sacharidy: 0 g   |   Tuky: 1 g   |   Bielkoviny: 23 g

Sacharidy: 0 g   |   Tuky: 10 g   |   Bielkoviny: 18 g

Sacharidy: 0,5 g   |   Tuky: 8 g   |   Bielkoviny: 21 g

Sacharidy: 0 g   |   Tuky: 11 g   |   Bielkoviny: 16 g

Tuniak, kapor, losos, pstruh, makrela, atď.

Králik, diviak..

Krevety, ustrice, krabie mäso…

Slanina, paštéty, klobásy, tlačenka..

Sacharidy: 0,94 g   |   Tuky: 11 g   |   Bielkoviny: 12 g

Všetky typy – plnotučné, polotučné, odtučnené..

Smotana, syry, mascarpone, jogurty (nesladené), tvaroh, kysnutá smotana, atď.

Hlavne teda zelenina s nízkym obsahom sacharidov (zelenina, ktorá nerastie v krajine, zelená zelenina). Ako napríklad šalát (listový, ľadový), karfiol, brokolica, baklažán, špenát, uhorky, reďkovky, kapusta, poľná, kel, rukola, atď.

Niektoré ovocie je možné občas zjesť, ak to s ním nepreženiete! Ako napríklad černice, ríbezle, jahody, maliny, čučoriedky, čerešne, višne.

Maslo, olej, kokosový tuk, olivový olej, masť, avokádo, orechové tuky.

Mandle, vlašské, lieskové, para, makadamové, chia, slnečnicové, pistácie, kokos, kešu, atď.

Soľ, korenie, bazalka, kardamon a veľa ďalších, neobsahujúcich cukor.

Ale iba 100% čokoláda – tá je keto!

Ľanová múka, mandľová múka, konopná múka, tekvicová múka, kokosová múka atď.

Strukoviny sú špekulatívne. Sacharidy obsahujú, ale rozhodne menej, než napríklad obilniny, preto je na zváženie, či si doprajete cícer, šošovicu, fazuľu a podobne.

❌ Zakázané potraviny

Všetky hodnoty sú uvádzané na 100 gramov v surovom a neupravenom stave. Pre zdroj informácií, alebo vyhľadanie hodnôt pozrite na kalorické tabulky.

Sacharidy: 70 g   |   Tuky: 2 g   |   Bielkoviny: 13 g

Sacharidy: 80 g   |   Tuky: 0,6 g   |   Bielkoviny: 7 g

Sacharidy: 55 g   |   Tuky: 2 g   |   Bielkoviny: 10 g

Pri zemiakoch by sa dalo špekulovať. jedná sa síce o zeleninu, ale obsahujú okolo 20 gramov sacharidov na 100 g.

Ovsené vločky, ale aj všetky ďalšie vločky ako ražné, pohánkové, kukuričné, sójové, alebo ryžové, atď. Pre cereálie to platí tiež, kukuričné lupienky, musli, atď. – zakázané.

Quinoa, kuskus, pšeno, atď.

Klasické múky, ktoré poznáme (pšeničná, ražná, jačmenná, špaldová, kukuričná, atď.)

Tyčinky, čokolády, želé, cukríky, torty, zákusky, sladké pečivo ako donuty, šišky a pod., Cukor samotný, med, javorový sirup, atď.

Už spomínané zemiaky, koreňová zelenina ako mrkva, alebo zeler, atď. (Nie je to tak, že túto zeleninu nesmiete, obsahuje ale sacharidy a preto je vhodné si ich príjem strážiť)

Pomaranče, mandarinky, banány, hrozno, ananás.

To sa týka takmer všetkých nápojov, cez klasické kolové nápoje, džúsy, aloe vera, minerálky, dokonca aj také nápoje, ktoré sa tvária zdravo. Vždy čítajte zloženie!

A to všetok – alkohol je produkt cukru – sacharidov. Takže žiadne pivo, víno ani tvrdý alkohol.

Strukoviny sme uviedli aj v povolených potravinách. jednoducho je ťažké ich zaradiť. Sacharidy obsahujú, ale rozhodne menej, než napríklad obilniny a navyše sú tieto sacharidy často zdravé a vlákninové, preto je na zváženie, či si doprajete cícer, šošovicu, fazuľu a podobne.