Najlepšie jedálničky na chudnutie & diétne jedlá – skúsenosti

Aké sú najlepšie jedálničky na chudnutie? Aký je najrýchlejší spôsob chudnutia pomocou diétnych jedál? Skúsenosti, recenzie a diskusie.

TOP  1. miesto

Keto diéta

Keto diéta je jedna z najúčinnejších, najrýchlejších a najzdravších diét na chudnutie.

2. miesto

Low Carb diéta

V podstate menej prísna forma keto diéty s podobnými, rýchlymi a kvalitnými výsledkami.

3. miesto

Jedálniček na mieru

Presný stravovací plán navrhnutý odborníkmi na základe individuálnych požiadaviek.

Desať najlepších jedálničkov na chudnutie

Chudnutie, rýchla strata hmotnosti a obvodu a štíhla postava na leto je večná téma, ktorú riešia ženy a muži naprieč vekom, povahou a národnosťou. Skrátka, ideál ľudskej krásy je nejako definovaný a ľudia sa mu snažia viac či menej priblížiť.

A najčastejšie tak, že držia nejakú diétu. Existuje mnoho diét a plánov na chudnutie. Niektoré sľubujú okamžité výsledky, iné vyžadujú dlhodobú úpravu stravy, ďalšie fungujú zaručene bez následného jojo efektu. Možností, ako schudnúť, je naozaj nespočetne veľa. Ako si však vybrať tú správnu diétu, ktorá vám vyhovuje?

V tomto článku vám poradíme! Máme pre vás zoznam a popis najlepších diétnych plánov na chudnutie, ktoré sú prispôsobené najrôznejším potrebám. Môžete si vybrať medzi keto diétou, diétou s nízkym obsahom sacharidov, prerušovaným pôstom, paleo diétou, diétou s nízkym obsahom tukov a ďalšími. Hneď vám ich predstavíme.

1. miesto

Keto diéta

Nami odporúčané: KetoMix

Orientačná cena za 1 porciu: 1,70 €

Keto diéta je diéta založená na znížení príjmu sacharidov, ktorá vedie telo do stavu nutričnej ketózy. Prípadne môžete sacharidy zo stravy úplne vylúčiť.

Čo je to ketóza? Jednoducho povedané, keď začnete držať diétu s nízkym obsahom sacharidov, začnú sa z vašich tukových zásob uvoľňovať mastné kyseliny. Tie sa dostanú do pečene, kde sa premenia na ketolátky. Práve tie tvoria nový zdroj energie pre vaše svaly a mozog. Zjednodušene povedané, vaše telo sa začne živiť uloženými tukovými zásobami a vy začnete chudnúť.

Táto reakcia je rovnaká u žien aj u mužov, takže keto diétu môžu držať obe pohlavia a nezáleží ani na veku. Stručne povedané, na všetkých by to malo fungovať rovnako, s jediným rozdielom, že muži môžu počas keto diéty jesť viac bielkovín.

5 zásad správnej keto stravy:

  1. Dôležité je, aby ste jedli 5-krát denne alebo vtedy, keď máte naozaj hlad.
  2. Prvé jedlo zjedzte do hodiny po prebudení.
  3. Intervaly medzi jedlami by mali byť 3 hodiny.
  4. Denne by ste mali vypiť aspoň 2,5 litra vody alebo čaju.
  5. Jedzte najmä bielkovinové jedlá, ale nejedzte sacharidy.

 

Čo teda obsahuje strava počas keto diéty?

Zeleninu ako je brokolica, cuketa, kapusta, špargľa, uhorka, karfiol, zelená paprika, pór, reďkovka, špenát, zelená fazuľka, zelený šalát, baklažán alebo kyslá kapusta a zeleninové polievky.

Zdravé tuky vrátane olivového, repkového, slnečnicového a kokosového oleja, masla, orechov, mandlí, strúhaného kokosu. Vhodné sú aj tekvicové, slnečnicové, ľanové a chia semienka, v poriadku je aj avokádo.

Mäso a ryby podľa chuti. Na dochutenie sú vhodné bylinky, citrón, cesnak, cibuľa, sójová omáčka, balzamikový ocot, horčica, tabasco.

Pite hlavne vodu, zelený alebo bylinkový čaj, môžete si dať aj kávu a trochu mlieka.

Môžete si tiež zaobstarať keto diétu na začiatok od jednej zo spoločností, ktoré ju ponúkajú. Pre porovnanie, najlepšia keto diéta je KetoMix. Ak vás zaujíma viac, prečítajte si naše porovnanie najlepších keto diét →

2. miesto

Low Carb diéta

Nami odporúčané: Chia Shake

Orientačná cena za 1 porciu: 1,45 €

Diéta s nízkym obsahom sacharidov je podobná keto diéte. Ide o obmedzenie sacharidov a vyšší príjem potravín obsahujúcich tuky a bielkoviny.

Čo vám táto diéta prinesie?

  • Sľubuje rýchle chudnutie bez pocitu hladu
  • Znižuje hladinu cukru v krvi a znižuje výskyt kardiovaskulárnych ochorení
  • Zlepší sa vaša hormonálna rovnováha a nálada
  • Môžete zaznamenať zlepšenie kognitívnych funkcií

 

Čo a ako môžete jesť počas nízkosacharidovej diéty?

Ak neviete, ako na to, skúste sa riadiť jednoduchým vzorcom stravovania: 30-35 % bielkovín, do 20 % sacharidov a približne 45 % tukov. Rozhodne sa vyhýbajte všetkým sladkostiam, sladeným nápojom, ochuteným mliečnym výrobkom, ale aj strukovinám či obilninám, napríklad ochuteným kašiam. Namiesto toho si doprajte zdravé tuky, bielkoviny a ovocie s nízkym obsahom sacharidov, ako sú čučoriedky, jahody, maliny alebo černice.

Vo všeobecnosti je low carb diéta uvoľnenejšia a menej prísna ako keto diéta. Je celkom bežnou praxou naštartovať svoje telo a metabolizmus keto diétou, pri ktorej schudnete, a potom prejsť na nízkosacharidovú diétu, ktorou si udržíte dosiahnutú hmotnosť a dobrú náladu.

Odporúčame vyskúšať Chia Shake – ponúkajú keto diétu, ale aj balíčky s nízkym obsahom sacharidov.

3. miesto

Jedálniček na mieru

Nami odporúčané: NutriFood

Orientačná cena za jedálniček: 190 €

Ďalším skvelým spôsobom, ako schudnúť, je prispôsobená strava. Je to pravdepodobne o niečo ťažšie ako keto diéta, pretože telo sa nedostane do ketózy a efekt odbúravania tukov sa nedostaví tak rýchlo. Je to však skvelý spôsob, ako sa naučiť zdravo žiť, správne sa stravovať, a tým si pravdepodobne zabezpečiť dlhodobé výsledky. Ak budete dodržiavať určitú prispôsobenú diétu, s veľkou pravdepodobnosťou sa vyhnete aj obávanému jojo efektu.

4. miesto

Intermittent Fasting

Prerušovaný pôst, veľká senzácia a trend poslednej doby. Pre mnohých ľudí je to účinný spôsob, ako dosiahnuť zmenu v stravovaní. Jedávate len v určitom čase dňa a po zvyšok dňa nechávate svoje telo „hladovať“, resp. ho necháte čerpať z jeho tukových zásob. Intermittent Fasting nenazývame ani tak diétou, ako skôr životným štýlom. Okrem toho, že zhodíte kilá, očistíte svoje telo a zbavíte sa škodlivých látok.

V čom spočíva prerušovaný pôst?

Hlavne v tom, že striedate tzv. pôstne okno s jedením. Konkrétne ide o neprijímanie žiadnej potravy počas noci a potom časť dňa. Všetku potrebnú energiu získate počas stravovacieho okna, teda v čase, keď máte povolené jesť, a to najčastejšie v dvoch alebo troch denných dávkach. Zvyšok času čerpáte zo svojich zásob, takže spaľujete a môžete schudnúť.

Ženy si často vyberajú možnosť 14/10 a muži možnosť 18/6. Pre naozaj vytrvalé povahy tu je aj možnosť 20/4. Prvá hodnota je vždy počet hodín, počas ktorých nejete bez prestávky. Druhá hodnota je čas, ktorý je potrebné venovať jedlu.

5. miesto

Online kurzy chudnutia

Ak sa obávate, že nebudete schopní držať diétu sami, alebo že ani nebudete schopní nastaviť správny jedálniček, alebo že síce schudnete, ale potom sa vám kilá rýchlo vrátia, nezúfajte. Existujú online kurzy chudnutia, ktoré vám so všetkým pomôžu, takže sa nemusíte zbytočne trápiť a riskovať svoje zdravie.

V online kurze chudnutia sa dozviete, ako sa zdravo stravovať, ako skĺbiť prípravu jedla s prácou alebo starostlivosťou o rodinu, aké doplnkové športy si vybrať a ďalšie užitočné veci. V skratke sa dozviete, ako chudnúť, schudnúť a udržať si váhu.

Aj v tomto prípade existuje nespočetné množstvo takýchto kurzov a každý z nich má trochu iné vedenie, preto si dobre vyberte, ktorý vám bude vyhovovať. Pamätajte, že každý z nás je iný, jedinečný, a preto to, čo vyhovuje vášmu priateľovi, nemusí vyhovovať vám.

Obrovskou výhodou online kurzov je, že v tom nie ste sami! Máte k dispozícii odborné vedenie, často od nutričného experta alebo vyškoleného trénera, skvelú motiváciu, osvedčenú inšpiráciu a preukázateľné výsledky od ostatných záujemcov, ktorí absolvovali kurz pred vami. Často zahŕňa aj zabezpečenie prístupu do uzavretej skupiny na Facebooku alebo iného diskusného fóra, kde sa môžete navzájom podporovať s ostatnými a kde je vám k dispozícii povolaná osoba, ktorá vás podporí a odpovie na vaše otázky.

6. miesto

Chudnutie s výživovým poradcom

Chudnutie s výživovým poradcom má podobné výhody ako vyššie uvedené online kurzy chudnutia. Výhodou je, že máte niekoho, komu na vás záleží, kto vám podá pomocnú ruku, keď to potrebujete, a na koho sa môžete spoľahnúť.

Odborník na výživu s vami absolvuje úvodnú konzultáciu, na ktorej si stanovíte svoje predstavy a ciele. Uskutoční sa aj úvodné meranie a váženie. Počas celej cesty budete mať k dispozícii na mieru šitý stravovací plán, kontrolné merania, ale aj pomoc s nákupným zoznamom alebo odporúčaným cvičením.

Často je to dlhá cesta a dlhodobá spolupráca, čo je, samozrejme, skvelé pre vašu myseľ a telo, avšak pripravte sa na to, že sa to nemusí páčiť vašej peňaženke. Výživoví poradcovia si za svoje služby jednoducho nechajú zaplatiť.

7. miesto

Dukanova diéta

Dukanovu diétu uverejnil francúzsky odborník na výživu Dr. Pierre Dukan vo svojej knihe. Ide o veľmi prísnu redukčnú kúru, ktorá je rozdelená do štyroch fáz.

  • 1. fáza trvá 2-10 dní. Tu môžete konzumovať len bielkoviny, t. j. mäso, vajcia, nízkotučné jogurty. Musíte veľa piť a veľa sa vnútorne čistiť.
  • 2. fáza trvá 14 dní. Počas tohto obdobia striedajte čisto bielkovinové a bielkovinovo-zeleninové dni.
  • 3. fáza potom závisí od toho, koľko ste schudli. V tejto fáze ste najviac ohrození jojo efektom, preto musíte postupovať pomaly a byť trpezliví. A čo jesť? Kúsok celozrnného chleba, cestoviny, šošovicu, ryžu, zemiaky – ale vždy maximálne 200 g denne. Môžete pridať jeden kus ovocia.
  • 4. fáza by mala byť trvalá, v ktorej si udržíte dosiahnutú hmotnosť. Jedzte, na čo máte chuť, ale raz týždenne majte prísny bielkovinový deň.
    Kľúčom k úspechu je, samozrejme, pohyb a dostatočný pitný režim.

8. miesto

Paleo diéta

Inak by sa to dalo nazvať aj stravou z doby kamennej. Prečo? Pretože paleo diéta je založená na myšlienke, že konzumujeme len to, na čo sme boli predurčení v minulosti. Je to vlastne strava lovcov a zberačov.

Základom tejto stravy je mäso, ryby a vajcia. Ďalej sú to tuky ako maslo, masť, orechy a avokádo. Vhodné je aj bobuľové ovocie a, samozrejme, veľa zeleniny. Na druhej strane nie je vhodné konzumovať obilniny alebo strukoviny, ako aj mliečne výrobky.

Hoci sa na prvý pohľad zdá, že môžete konzumovať len zdravé veci, faktom zostáva, že aj tie sú dosť tučné a obsahujú veľa sacharidov. Preto si pri paleo diéte musíte dávať pozor na príjem kalórií.

9. miesto

Rastlinná strava alebo vegánstvo

Vegánstvo nie je ani tak strava, ako skôr životný štýl. Samozrejme, že hlavným zmyslom vegánstva nie je chudnutie, ale v momente, keď prejdete z klasickej stravy na čisto rastlinnú, rozdiel vo vašej hmotnosti a postave sa dostaví. Samozrejme, nemusí to byť vždy pozitívne.

Ak vynecháte živočíšne potraviny zo svojho jedálnička a zaradíte doň viac ovocia, zeleniny a iných zdravých surovín, pravdepodobne schudnete. Dávajte si však pozor, aby ste do seba dostali všetky potrebné živiny a aby sa vám nespomalil metabolizmus.

Ak však vegánstvo znamená prejedanie sa bielymi rožkami, slanými čipsami alebo orechmi a smaženou ryžou so zeleninou, nemôžete počítať s úbytkom hmotnosti.

10. miesto

Nízkotučná diéta

Nízkotučná diéta je, ako už názov napovedá, diéta s obmedzeným obsahom tukov. Ako sme však už niekoľkokrát spomenuli, telo potrebuje tuk. Preto si musíte správne vybrať, čo si ešte môžete dovoliť vynechať a bez čoho sa môžete zaobísť. Berte do úvahy aj skutočnosť, že do tukových zásob sa ukladá najmä nadbytok sacharidov. Okrem toho obmedzenie príjmu tukov môže spomaliť váš metabolizmus, čo bude mať na vaše telo presne opačný účinok, ako ste dúfali – začnete rásť.

Výhodou nízkotučnej diéty je, že ide o krátkodobé a rýchle riešenie. Ak sa teda chcete zbaviť niekoľkých kíl v rýchlosti pre konkrétnu udalosť, potom áno. Účinným útokom na tukové zásoby sa telu podarí zhodiť aj 5 kilogramov v krátkom čase. Len nahraďte škodlivé tuky zdravými a znížte príjem sacharidov. Bohužiaľ, čoskoro sa môžete „tešiť“ aj na jojo efekt.

Záver

Oplatí sa venovať pozornosť svojej strave. Vždy je dobré premýšľať o tom, čo jete a čím zaťažujete alebo podporujete svoje telo. V prvom rade by sa však mal klásť dôraz na zdravie, nie na hmotnosť alebo možno na vopred určený vzor krásy.

V neposlednom rade je to, samozrejme, pravidelný pohyb, pobyt na čerstvom vzduchu, kvalitný spánok aspoň 7 hodín denne, dostatočný pitný režim a predovšetkým je to všetko vo vašej hlave. Bez ohľadu na to, ako banálne vám to môže znieť.

Užitočné odkazy ✓dôveryhodné:

[1] Wikipédia (SK): Potrava

[2] Wikiskripta (CZ): Redukční dieta

[3] Diplomová práca (CZ): NEJLEPŠÍ DIETA K REDUKCI HMOTNOSTI

[4] Healthline (ENG): The 8 Best Diet Plans — Sustainability, Weight Loss, and More

[5] PubMed Central (ENG): Lifestyle and diet

[6] PubMed Central (ENG): Optimal Diet Strategies for Weight Loss and Weight Loss Maintenance

[7] PubMed Central (ENG): Effects of Popular Diets without Specific Calorie Targets on Weight Loss Outcomes: Systematic Review of Findings from Clinical Trials

Ohodnoťte post

Autor článku:

Radka Sezimová
Radka Sezimová
Volám sa Radka, práve prežívam Kristove roky a mám dvoch malých chlapcov. Študujem Ayurvedu, som vegetarián a milujem prírodnú kozmetiku. Už roky sa venujem joge, kde vediem aj svoje lekcie. Momentálne pôsobím ako copywriter na voľnej nohe (aj keď mi na nej neustále visí jedno či druhé dieťa, alebo poprípade pes). Milujem písané slovo! Napísala som aj dve knihy a tretia je na ceste. Vo svojej pracovni mám mraky rôznych blokov, pier a pasteliek. Písanie je pre mňa jednoducho všetko v jednom – kus života, relax, poslanie a aj zdroj obživy.

Autor článku:

Radka Sezimová
Radka Sezimová
Volám sa Radka, práve prežívam Kristove roky a mám dvoch malých chlapcov. Študujem Ayurvedu, som vegetarián a milujem prírodnú kozmetiku. Už roky sa venujem joge, kde vediem aj svoje lekcie. Momentálne pôsobím ako copywriter na voľnej nohe (aj keď mi na nej neustále visí jedno či druhé dieťa, alebo poprípade pes). Milujem písané slovo! Napísala som aj dve knihy a tretia je na ceste. Vo svojej pracovni mám mraky rôznych blokov, pier a pasteliek. Písanie je pre mňa jednoducho všetko v jednom – kus života, relax, poslanie a aj zdroj obživy.

Kam ďalej?